2023-07-02
Ett extra stort tack till de kunder som dök upp till Bankalaset i Skövde. Betydligt färre besökare än vanligt, men det var ju väldigt varmt denna dag.
Tack för alla positiva reaktioner på Ma loken samt Motorvagn X12. Nu vet både jag och ni att det är värt väntan... Apropå väntan... 
Försäljningen går trögt eller om vi skall vara helt ärliga så står det helt still. Jag har full förståelse och känner samma frustration som många andra. 
Det ser ut som produktionen av B4 vagnarna håller tidtabellen sånär som på ett par veckor och därefter hoppas jag att specialvagnarna med Blue-X vagnarna kan följa efter lagom för leverans tidigt 2024. All framtagning av verktyg står helt stilla. Inga nya modeller kommer att påbörjas förrän försäljningen har återhämtat sig. Arbete fortskrider dock på designsidan där extra tid ger möjlighet till att förbättra modellerna. 
Det är snart semestertider. HNoll kommer som alltid vara tillgänglig för Handlare som kunder.
Trevlig sommar.

Mvh Rickard 

2023-04-18
De Sov & Liggvagnar samt Restaurangvagnar som finns kvar i lager hos HNoll är tillfälligt borttagna ur sortimentet. Under rubriken återförsäljare kan du söka hos de 13 butikerna efter din vagn.
Mvh Rickard

2023-04-02

En uppdatering...
Alla förseningar kopplat till Corona samt problem vid utskeppningen av passagerarvagnarna har resulterat i en mycket ansträngd ekonomisk situation privat vilket hänger ihop med räntor och ett tuffare ekonomiskt klimat för alla. Produktionen av B4/BF4/BF7 vagnarna är betald och påbörjad och vi hoppas på leverans under tidig höst 2023. Försäljningen av de nya passagerarvagnarna är under förväntad nivå och ekonomin tillåter för närvarande inte fortsatt framtagande av verktyg till kommande vagnar i 80-talsserien. Först måste leverans ske av de vagnar som verktyg är klara för. Det är resterande passagerarvagnar i generation 2, specialvagnarna samt B4 serien...


3D Arbetet med det nya underredet för generation 1 av A7, B7 samt B8, B9, AB7, AB9, BFS9 är klart. Nytt tak samt korg till BFS9 är också klart på ritbordet men arbetet med dessa vagnar kan inte påbörjas förrän försäljningen tagit fart igen...

InterCity Concept som är baserat på generation 1 av A7/B7 kommer bli försenat på obestämd tid. Restaurangvagnen R1 i 60-talsserien som är tänkt att ingå i detta set kan inte tas fram i närtid då försäljningsvolymerna just nu är under förväntad nivå. Ny prognos för Intercity-setet är okänd...

Blue X vagnarna var tänkta att dyka upp till hösten 2023 tillsammans med B4 serien. Tyvärr räckte inte pengarna till att producera dessa vagnar då det är en stor batch. Jag har tänkt om kring volymerna i serien med Blue X vagnar. Då RB11 vagnen har färgmatchats så pass bra ser jag en risk att fler behåller sina Roco vagnar och minskar därmed Blue X-batchen med 50%. Jag hoppas på leverans tidigt 2024...

Specialvagnarna hoppas jag kunna leverera under första delen av 2024. Troligtvis görs dessa tillsammans med Blue X vagnarna tidigt 2024. Inget är dock ristat i sten då det råder stor osäkerhet i ekonomin.

De så efterlängtade motorvagnarna, när kommer dom och vilken modell är det? Maximal otur med Corona och ekonomin sätter käppar i hjulen. Om allt hade gått enligt den fastställda planen hade dessa modeller troligtvis varit i var mans hand. Som det ser ut nu kan det dröja 3-5 år innan det finns en möjlighet att starta produktionen. Vem skall tillverka denna modell och kommer man plocka russinen ur kakan? Om HNoll får förtroendet så kommer såklart alla utföranden som X10, X11, X12 och X14 och större delen av färgskalan att tas fram utan att tumma på detaljkorrekthet...

Sov & Liggvagnar i 60-talsserien och 40-talsserien, WL1 och Bc2 som kommit som önskemål från många kunder kan inte påbörjas förrän HNoll kommit ikapp sig ekonomiskt. Dessa vagnar som kommer hålla rätt längd och höjdmått om de tillverkas får en större kostnad än normalt då gavlar, tak eller sidor inte kan användas på andra vagnar i samma serie som annars delar många detaljer med varandra...

Ma loken kommer att dyka upp när HNoll är redo. Det är mycket pengar inblandade men jag vill tro att denna modell kan bli den mest välarbetade svenska lokmodellen någonsin. HNolls samarbetspartner har stor kunskap och hög ambition att göra denna modell till en riktig supermodell...

Jag tackar ödmjukast för att jag får lov att vara tydlig och informativ och att hemsidan och facebook får lov att fungera som en informationskanal till mina kunder. Jag jobbar på att försöka lösa upp de knutar som bromsar HNolls möjligheter till att växa. Jag hade hoppats på en passiv investerare som kan stå utanför aktieinnehav men någon sådan har inte dykt upp. Således får jag jobba vidare i snigelfart med privata medel. Information kommer framledes dyka upp som vanligt och jag hoppas att de ekonomiska svårigheter som många av oss upplever kommer mattas av inom snar framtid. Jag tror på HNolls koncept till 100%. Jag kommer inte tumma på utförandet med korrekta detaljer. Vissa avsteg kan vara motiverade men helhetsintrycket får inte ta skada. Med det sagt hoppas jag alla får en fin och glad Påsk med all god mat som hör till...
Mvh Rickard

2023-02-08
Då de ekonomiska förutsättningarna (Läs Räntor) förändrats tillsammans med inbromsad försäljning behöver jag tänka om hur jag jobbar framåt.
Det kommer bli mer förseningar än väntat då det helt enkelt inte finns kapital att hålla önskat tempo. Inga av de modeller som presenterats är lagda på is eller cancellerade. Modellerna kommer men det kommer ta betydligt längre tid än förutsett då ekonomin endast kan hantera 1 projekt åt gången.
Åter igen beklagar jag att jag inte kan hålla vad jag lovat ur ett tidsperspektiv. Jag önskar att det fanns en enkel lösning då jag vet att många med mig önskar oss de modeller som nu ligger och väntar på pengar från pågående projekt.

Mvh Rickard

2023-02-08
Förtydligande...

När specialvagnarna har tillverkats kommer serien med passagerarvagnar med ASEA Boggi avslutas.
De vagnar som idag finns på lager är de som kommer tillverkas i denna serie. Det finns inte underlag för att göra fler vagnar i denna serie.


Då det ställts frågor om B2 och B10 vagnar som också har ASEA boggi inser jag att texten ovanför som var med i förra inlägget har och kan feltolkas. Alla vagnar i 80-tals serien skall göras och så även B2 och B10. Det kommer dock inga fler vagnar i den serie som nu levererades i slutet på 2022. Vagnar baserade på Generation 2 av sittvagnar med ASEA boggi. 

Mvh Rickard

2023-02-05
Januari månad passerade blixtsnabbt. Efter en bra start på försäljningen av passagerarvagnarna i slutet på 2022 har nu försäljningen tagit tvärstopp. Handlarna har tydligt låtit meddela att det står helt stilla. Så stilla att man i något fall inte tar hem de passagerarvagnarna på lager som kom i mitten på December. Det är viktigt att tolka dessa signaler rätt. Är det tuffa månader eller är det vagnar som inte är intressanta. 


Vagnarna i blå generation.2 som saknades i denna leverans kommer tillsammans med B4 vagnarna till sommaren. 
Här hoppas vi också att vi kan få med de efterlängtade Blue-X vagnarna. Det hänger dock på försäljningen av vagnar i lager.
Det finns i dagsläget inte tillräckligt med pengar för att ta med Blue-X vagnarna i tillverkningen i vår. 

Specialvagnarna hoppas jag kan levereras till Hösten. När specialvagnarna har tillverkats kommer serien med passagerarvagnar med ASEA Boggi avslutas.
De vagnar som idag finns på lager är de som kommer tillverkas i denna serie. Det finns inte underlag för att göra fler vagnar i denna serie.

2022-12-31
2022 är över och är det år som verkligen testade min och företagets uthållighet. HNoll har hunnit fylla 6 år. 6 år som på alla sätt och vis visat vad det innebär att vara MJ-producent. 6 år utan ersättning för arbete, medgångar och motgångar och känslan av hjälplöshet när allt stannar upp. Ett stort tack vill jag skicka till Kasper på Dekas som med sin erfarenhet lyckats stilla den nervositet som följt med under större delen av 2022. 

Om vi gör ett försök att summera vad som hänt under de 6 år som passerat blixtsnabbt kan jag direkt konstatera att mina barn hunnit fylla 16 och 18 år. Jag är väldigt ledsen över hur mycket tid jag försakat mina barn. Jag önskar att jag prioriterat bättre.

I April 2019 lagom till Modelltågsmässan i Göteborg levererades de första sov & liggvagnarna. Mottagandet var gott och ganska så omgående gjordes ytterligare en beställning på sov & liggvagnar. Fram tills idag har HNoll sålt ca 5700 sov & liggvagnar i 51 olika utföranden/driftnummer. Jag ser dessa vagnar som ett avslutat kapitel. Inga fler sov & liggvagnar är planerade. (i 80-talsserien.....)

Sommaren 2021 dök äntligen restaurangvagnarna upp. Inga genvägar, utan korrekta vagnar både vad gäller utsida som insida. 
Fram tills idag har HNoll sålt ca 2600 restaurangvagnar i 18 olika utföranden/driftnummer. I och med försäljningen av de nya passagerarvagnarna har det varit lite rörelse i lagerhyllan bland restaurangvagnarna. Flera sorter har i dagarna tagit slut hos HNoll. Framtiden är osäker kring om det blir några fler restaurangvagnar i 80-talsserien.

Efter lång väntan inkluderat hela 3 månader i tullen i Kina dök så passagerarvagnarna upp tillsammans med några restaurangvagnar samt några sov & liggvagnar.
Passagerarvagnarna som "aldrig" tidigare tillverkats i detta (Korrekta) utförande verkar vara populära då mer än 50% av det tillverkade antalet lämnat HNolls lager på mindre än 2 veckor. Det blev långa kvällar och en del tidiga nätter för att få ut allt innan Jul.


Fram tills idag har ca 9300 vagnar lämnat HNolls lager. Vi närmar oss 10.000 sålda vagnar. När resterande sittvagnar, specialvagnar samt B4 vagnarna dyker upp kommer HNoll passera denna gräns med råge. Jag tackar för förtroendet.

Med det sagt vill jag ändå varna för mycket stor osäkerhet i närtid. HNolls verksamhet har sedan start till 100% baserats på huslån samt andra fördelaktiga lån. Detta då räntan under en längre tid varit mycket förmånlig. Läget har tydligt förändrats till det sämre ekonomiskt då månadskostnaden med räntan kännbart gått upp. Vinsten äts upp av räntan och så kan det inte fortsätta. I och med det ekonomiska läget som råder i Sverige och andra länder är det stor osäkerhet kring förväntade försäljningsvolymer. Volymerna behöver hållas på hög nivå för att generera vinst och denna vinst kan bli förlust om försäljningsvolymerna blir mindre än förväntat. Det kan komma bli ett stopp i verktygstillverkning då lån måste prioriteras. Dollarkursen är 2:- dyrare än tidigare tillverkning samt har löner och mattrial kostnad gått upp med ca 4-5 Dollar per vagn sedan starten för 6 år sedan.

 

2022-12-03
Under fredagen fick vi glädjande besked om att passagerarvagnarna är på ingång till Göteborg.
Leverans kommer ske under senare delen av nästa vecka och veckan därpå kommer butikerna få sina leveranser.
Så visst är det möjligt för de som vill att köpa sig en hård Julklapp.


Tyvärr fortsätter det att spöka lite för oss så alla vagnar är inte med i denna vändan.
Hemsidan kommer att uppdateras under kommande dagar med vad som kommer eller inte kommer.

2022-10-31
Enligt uppgifter idag har passagerarvagnarna lämnat Kina med båt under helgen och befinner sig nu till sjöss. (Äntligen)
Med lite tur kan de hinna fram lagom till Jul. 

I helgen besökte jag Hässleholms Tågmarknad och kunde där stråla samman med Kasper på Dekas. Vi hade en mycket trevlig pratstund där det också kom positiva besked kring B4 vagnarna. Med lite tur kan dessa skeppas ut redan under 1.a kvartalet 2023.

Mvh Rickard

2022-09-18

Goda nyheter...
Tillverkningen av HNoll modeller kommer även i framtiden att göras tillsammans med DEKAS. Arbetsfördelningen i de olika delmomenten kommer bli lite annorlunda men i huvudsak skall den slutgiltiga produkten inte påverkas.

Mvh Rickard