Semestertider

2022-06-24

Första dagen på semestern börjar på Midsommarafton, och vilket väder... Semestern sträcker sig fram till den 25 Juli. 
Jag finns tillgänglig för frågor och svarar när det finns en stund över. Räkna med något längre svarstid än normalt.
Passagerarvagnar är under tillverkning och jag hoppas de kan lämna Kina under första delen av Juli. Det blir båtfrakt då fraktpriser generellt är mycket högre än tidigare. Jag hoppas vagnarna är i butik under senare delen av september. 
Mvh Rickard

2022-06-24

HNoll tar en paus på obestämd tid. Det behöver göras en utvärdering kring kostnader för framtagandet av modeller. Vår tillverkare har fått ökade kostnader vilket över tid märkbart ökat HNolls kostnader. Förseningar som oturligt nog fört oss rätt in i en lågkonjunktur tillsammans med en hög dollarkurs ger mig inget annat val än att ta en paus. HNoll har inte det kapital som behövs för att ta fram modeller då merparten av kapitalet är bundet i 3 pågående (försenade) projekt. Tidigare modeller har baserats på förmånliga huslån, men när räntan går upp kommer kostnaderna öka markant. 5 års arbete utan lön får räcka.

HNoll kommer inte ta in några delägare/aktieägare. Ju fler kockar, desto sämre soppa... 

(Har du något konkret förslag med en lösning är du välkommen att höra av dig.)


HNoll takes a break indefinitely. An evaluation needs to be made of costs for the development of models. Our manufacturer has incurred increased costs, which over time has significantly increased HNoll's costs. Delays that unfortunately brought us right into a recession along with a high dollar exchange rate give me no choice but to take a break. HNoll does not have the capital needed to develop models as the majority of the capital is tied up in 3 ongoing (delayed) projects. Previous models have been based on favorable mortgages, but when interest rates rise, costs will increase significantly. 5 years of unpaid work may suffice.
HNoll will not bring in any new shareholders.

(If you have a concrete proposal with a solution, you are welcome to contact us.)



2022-05-07
Jag hoppas att de aviserade vagnarna snart kan levereras. Med frakt och produktionstid medräknat i prognosen ser det ut som leverans kan ske efter sommaren. Tillverkningen har alltså inte börjat än, men det är på gång. Jag kan inte lämna några konkreta besked kring varför vi har fått ytterligare en försening då jag inte har ett bra svar.

Den tråkiga biten med förseningarna är att HNoll haft kännbart högre kostnader för räntor och kommer få högre produktionskostnader på kommande modeller än beräknat. HNoll är inte där man borde vara modellmässigt och jag är väldigt ledsen för allas skull som sett fram emot alla planerade modeller i närtid. Det som nu händer på räntemarknaden kommer påverka HNoll i allra högsta grad då verksamheten baseras på lån. Jag ville tro att vi nu skulle vara i ett läge där kommande modeller till stor del kunde tas fram med eget kapital. HNoll är långt därifrån och det hänger ihop med förseningarna.
I och med det förändrade läget måste jag ta ansvar för familjens privata ekonomi.

Vad innebär det för aviserade modeller.
Med stor sannolikhet kan de utlovade Ma loken inte produceras förrän 2024 och de aviserade motorvagnarna tidigast under 2023.
Jag är oerhört besviken och ledsen för allas skull och önskar jag kunde gjort mer. Tyvärr saknas kapital för att förverkliga alla efterlängtade modeller som borde tillverkats för länge länge sedan...
Mvh Rickard


2022-03-23

Vi har precis flyttat över vår hemsida till ett nytt verktyg från samma leverantör. Det har visat sig betydligt mer svårjobbat att få ordning på sidorna och hur de visas.
Jag hoppas ni kan ha överseende med detta ett tag framöver tills jag fått ordning på alla lösa trådar.
Vill man komma i kontakt med HNoll fungerar mailen: info@hnoll.se eller via facebook. 
Mvh Rickard

2022-03-05
Jag inväntar nu besked om leverans och hoppas att jag kan ta hem vagnarna till ett skäligt pris. Alla de förseningar som vi dras med har påverkat det ekonomiska utfallet. Sedan start (2019) har tillverkningskostnaden per enhet ökat märkbart. Passagerarvagnarna och vagnar med resgodsutrymme blir 25-30% dyrare att tillverka vilket är en kännbar förändring.

Början på 2022 har varit mycket positiv vilket kompenserar för en usel avslutning på 2021.
Under januari och februari har det rullat ut nästan 200 vagnar och många modeller börjar ta slut eller är slut i lager.
Vi har fått 2 nya återförsäljare, båda i Danmark. Kika under fliken återförsäljare för mer info.

Tyvärr kan jag inte presentera några nyheter ännu. Det går inte att påbörja några nya projekt just nu då företagets cashflow är mycket lågt. Försäljningen av kommande vagnar är det som styr framtiden. Det jag kan säga är, när väl nyheterna släpps så kommer ingen bli besviken.